Spring naar content

Sjaak Smetsers

De kunstenaar

De beelden van Sjaak lijken fantasiefiguren waar het menselijke met het dierlijke is verenigd. Fantasie en humor, transparant en doorspekt met kleur. Ver weg van de realiteit en van de waan van de dag.

Het lijken droombeelden, ware het niet dat de dubbele gezichten in zijn beelden een andere bedoeling hebben. Zo zichtbaar als de beide gezichten aanwezig zijn, zo makkelijk zou je door de uiterlijke schoonheid van zijn beelden, voorbijgaan aan de ethische geladenheid en de betekenis ervan.

Sjaak legt in zijn beelden de spanning bloot van het morele fundament van het menselijk bestaan, transparanter kan het bijna niet. Twee gezichten in één kop. Vier ogen. Het goede en het kwade. Zoals een contrasterende saus over uitstekend smakend voedsel. Duivels en goddelijk.

Wie een Sjaak Smetsers heeft, heeft beiden. Dat is de zeggingskracht van zijn werk. Je vindt het zowel terug in beelden, als in zijn poëzie. Een energie, die als een rechte lijn door zijn werk loopt. Het geeft ons overduidelijk weer, dat hij verder gaat dan het eeuwige verschil tussen twee. Zelfs de spanning tussen glas en metaal heft hij op. Hij maakt van twee, één. Wie naar zijn beelden kijkt of zijn poëzie leest, begrijpt dat hij harmonie en tegenstelling niet uit het oog verliest. Dat hij gebondenheid en vrijheid samen brengt zonder het contact te verliezen met de wereld om zich heen. Zo leeft hij. Zo is hij. Zo gaat hij met mensen om en met mij. Misschien dat ik daarom van hem houd. Misschien dat zijn beelden daarom zo aantrekkelijk zijn.

Lianne Smetsers – Sampers

large_798_0
large_797_2
gal2
banner5

Een speelse alchemist in Tegelen

Beeldend kunstenaar Sjaak Smetsers (Venlo, 1954) neemt in de levendige Venlose kunstscène een bijzondere positie in. In zijn Tegelse atelier heeft hij de afgelopen jaren zijn fabelfiguren gecreëerd. De overwegend polychrome wezens met fraai afgewerkte ‘huiden’ worden heel bewust door Sjaak Smetsers gecreëerd. Stap voor stap zijn het unieke figuren. Hij beheerst verschillende technieken en hij stelt ze met behulp van verschillende disciplines samen uit sterk verschillende en soms zelfs tegenstrijdige materialen. Zijn kunstwerken zijn nooit aus einem Guss. Iedere keer weer zijn het uitgekiende mixen van gemengde technieken.

Als een speelse alchemist bedenkt Sjaak Smetsers voor ieder nieuw beeld frisse combinaties. Hij giet als de tijd het toelaat zelf brons; bewerkt tevens koper, staal of (zilver)tin, (ver)smelt diverse soorten glas, appliceert vernuftig bladgoud, bladzilver en metaalfolie.

Daarenboven slijpt, schuurt, polijst en patineert hij al zijn bronzen beelden zelf. Met veel geduld en toewijding vervaardigt hij kleurnuances die we in de natuur niet snel tegenkomen.

Een aantal beelden wordt opgesierd door opvallende riemen. Soms zijn die riemen van roodkoper. Onder sommige riemen zit verlijmd vlakglas, dat subtiel is bewerkt met hamers en tangen om een ‘brokkelend’ effect te creëren. Mede geïnspireerd door de innovatieve Romeinen, die in deze streek reeds tweeduizend jaar geleden wonderbaarlijke glasvariëteiten introduceerden.

De driedimensionale fabelwezens van Sjaak Smetsers sluiten inhoudelijk naadloos aan bij een lange West-Europese culturele traditie. De fabeldieren treffen we al in de elfde, twaalfde, dertiende én veertiende eeuw aan. Ze zijn vooral te zien op apocalyptische voorstellingen op portalen of op luchtbogen van Romaanse en Gotische kerken.

Rond 1500 komen we ze tegen in het buitengewoon vreemde werk van Jheronimus Bosch en later ook bij de familie Brueghel. In de tweede helft van de 19de en het begin van de 20ste eeuw zien we fabelwezens met meer morbide en vileine trekken opduiken bij symbolistische en surrealistische kunstenaars zoals Max Ernst en Joan Miró.

Na de Tweede Wereldoorlog vinden we imaginaire fabeldieren in allerlei varianten – van agressief tot naïef - terug bij de Cobra-kunstenaars Karel Appel, Eugène Brands, Constant, Corneille, Asger Jorn, Lucebert en Anton Rooskens. Sommigen van deze beroemde kunstenaars waren als keramist werkzaam in het cultureel altijd bloeiende Tegelen, exact de plek waar Sjaak Smetsers nu werkt.

Het bijzondere, hedendaagse werk van Sjaak Smetsers sluit aan bij een lange kunsttraditie maar staat tegelijkertijd qua ideeën en uitvoering op hoogst originele benen. En dat is geen fabeltje. Daarnaast is Sjaak gewoon een zeer aimabel en toegankelijk mens, kunstenaar én ondernemer.

large_799_1
gal1
large_798_2
banner

Film impressie

Bekijk deze filmimpressies over Beeldend kunstenaar Sjaak Smetsers en zijn thuisbasis GALERIE MOEËJEN DAAG

Muze

Zij paart schoonheid aan levensinvulling. Of dit nou met liefde of met uiterlijk te maken heeft, voor haar is het gelijk. Zij is trouw aan iedereen en daarmee aan de samenleving, maar het meest nog aan zichzelf. Dat staat voorop. Zij is een draagster zonder ballast, want wat ze ook draagt, ze maakt de wereld lichter. Zij is de fee in duizend dromen, ze zwermt, ze klaart, ze is groter dan ik. Ik geloof zelfs dat deze muze veel groter is dan deze kunstenaar. Deze muze is het meest perfecte schilderij, het perfecte beeld. Ik heb het over mijn muze.

Veel kunstenaars leven in mijn optiek in een waas van verwarring. Een niet vooruitkomen en onbegrepen bezig zijn in deze degelijke wereld. Goede verwarring is iets anders, het is een zeldzaamheid. Een verwarring kan alleen maar goed worden als er ruggengraat is. Dat heeft een kunstenaar op zijn minst nodig, wil hij door kunnen gaan en voortdurend met zijn kunst bezig kunnen zijn. Hij moet kunnen gaan tot aan het uiteinde van rafels, balanceren op het onmogelijke. Zijn innerlijke spanningsveld is flinterdun.

Maar meer nog heeft hij iets of iemand nodig in zijn omgeving. Een spiegel vol sympathie met hier en daar zwarte vlekken waar toch licht in schijnt. Dat is mijn muze. Ze maakt het bestaan goddelijk; de wereld aantrekkelijk met al zijn zwarte gaten.

Zij ontbloot mijn ziel en zeggen. Zij vult mijn buik met kinderlijke gedachten, daar waar mijn beelden groeien. Haar klanken zijn duizend zingende vogels. Zij kent maar één wet. En dat is de wet van de liefde.

Die liefde heeft een naam: Lianne.

Ochtend

Ontbloot kijken haar ogen mij aan.
Een nieuwe dag sijpelt binnen.
God en duivel mixen zich.
Een vogel fluit.
Haar ogenlicht schijnt van binnenuit naar buiten en komt binnen,
verbindt kunstenaar aan godin.
Een mooie dag wacht.
Alweer een mooie dag.
Ik ben al op weg. Verbonden.
Op weg naar Moeëjen Daag

Sjaak Smetsers

Galerie Moeëjen Daag

Galerie Moeëjen Daag is de thuisbasis van beeldend kunstenaar en dichter Sjaak Smetsers.

U bent van harte welkom in onze galerie Moeëjen Daag (mijn thuisbasis) in Tegelen! Tevens exposeer ik veelvuldig in galerieën elders in het land en het buitenland. Het zijn vertrouwde adressen, galerieën waar Lianne en ik graag komen, galeriehouders met wie wij goede banden hebben!

Galerie Moeëjen Daag is een galerie met hedendaagse kunst,van abstract tot figuratief. U vindt bij ons een ruime collectie kunstwerken van professionele kunstenaars. Schilderijen, wandobjecten en beelden behoren tot ons assortiment. Wij gaan uit van het principe dat kunst in uw interieur, een toegevoegde waarde moet hebben. Het waarderen van kunst is heel persoonlijk. Wij bemiddelen graag bij het versterken en bevestigen van uw persoonlijke gevoel bij het aankopen van een kunstwerk.

Galerie Moeëjen Daag adviseert en presenteert vrijblijvend de kunstwerken bij u thuis of op uw bedrijf.

Maak gerust een afspraak!

Bij uw kunstaankopen verzorgt Galerie Moeëjen Daag ook het plaatsen en/of ophangen van uw kunstwerken.

 

Lianne en Sjaak Smetsers
Galerie Moeëjen Daag
Grotestraat 61 A
5931 CT TEGELEN

Openingstijden:
Vrijdag      12.00 -17.00 uur
Zaterdag   12.00 -17.00 uur

en bezoek op afspraak
tel. +31 (0) 77 3747510

N.B. Mocht u toevallig voor de deur staan, gewoon even bellen, wij zijn meestal in de buurt aan het werk en kunnen er binnen enkele minuten zijn.

Meer weten?

Ben je geïnteresseerd in een kunstwerk? Of heb je vragen?
Neem dan contact op:

Open chat
Hulp nodig?
Hallo,
Waar kan ik je mee helpen?